Gå til hovedindhold

Salg for højeste bud

Her på siden kan du læse mere om vilkår for fremgangsmåden ved køb af villagrunde, der er til salg for højeste bud, og hvordan du som borger skal forholde dig.

Indhold

    Er du interesseret i at købe en grund i en udbudsrunde, kan du finde udbudsmaterialet på Opkøb og Grundsalgs hjemmeside. Her finder du vilkår for udbuddet, udkast til købsaftalen og bilag til købsaftalen. Du opfordres til at læse dette materiale, så du kender præmisserne ved en kommunal handel. 

    Hvis du vil byde på en grund, skal du sende en tilbudsblanket. Dette gøres via Penneo. Det er vigtigt, at du udfylder tilbudsblanketten og sender et tilbud til Opkøb og Grundsalg indenfor den angivne tidsfrist. Købstilbud, der ikke er sendt til grundsalg@mtm.aarhus.dk eller afleveret personligt til Grundsalg, Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand, indenfor tidsfristen, vil ikke komme i betragtning.

    Når tidsfristen er udløbet, sender Opkøb og Grundsalg accept til den køber, der har afgivet højeste bud, og sender besked til de købere, som ikke har fået en grund (dvs. ikke har afgivet højeste bud).

    Hvis du har indgivet det højeste bud på grunden og efterfølgende har modtaget accept fra opkøb og Grundsalg, vil du i løbet af de efterfølgende uger modtage en købsaftale til underskrift samt information om udarbejdelse af skøde, underskrift, betaling m.m. Opkøb og Grundsalg sørger for, at grunden markeres som "Solgt" på hjemmesiden.

    Du skal, som køber, returnere købsaftalen i underskrevet stand senest 14 dage før overtagelsesdagen. Herefter modtager du en faktura for købesum og omkostninger som e-post. Sidste rettidige betalingsdag er lig med overtagelsesdagen.

    Opkøb og Grundsalg sørger for udarbejdelse af digitalt skøde og sender dig information om den følgende underskriftsprocedure. Som køber er det dit ansvar at få underskrevet skødet. Opkøb og Grundsalg sørger for tinglysning af digitalt skøde og for at afslutte handlen.

    Prisen indeholder tilslutningsbidrag til kloak, el og vand, men ikke til fjernvarme

    Du har mulighed for at fortryde tilbuddet indenfor 6 hverdage efter modtagelse af accept fra Opkøb og Grundsalg. Dette kan ske mod betaling af 1% af budsummen. Hvis tilbuddet fortrydes, skal der gives skriftlig besked til Opkøb og Grundsalg og samtidig indbetales 1% af tilbudssummen.

    Udbudsmaterialet indeholder normalt oplysninger om:

    • Salgsvilkår
    • Resultat af geotekniske undersøgelser
    • Evt. deklarationer for det pågældende område
    • Tilbudsblanket

    Det anbefales, at du før et eventuelt grundkøb, læser lokalplanen og alle bilag grundigt igennem. Disse er alle tilgængelige på Opkøb og Grundsalgs hjemmeside under de forskellige udstykninger.

    • CPR nr., samt hvem skødet skal udstedes til.
    • Er køber et selskab, oplyses CVR-nummeret.
    • Er køber et selskab, bedes CVR-nummeret oplyst.
    Sidst opdateret: 28. april 2025