Salg ved fast pris
Her kan du læse om fremgangsmåden ved køb af erhvervsgrunde til fast pris, hvem der er involveret, og hvordan du som interesseret køber selv skal forholde dig.
Hvis du er interesseret i at købe en erhvervsgrund, skal du henvende dig til Opkøb og Grundsalg med dit ønske.
Opkøb og Grundsalg kan reservere en erhvervsgrund til dig i op til 4 uger. Grunden står herefter som ”Reserveret” på Grundsalgs hjemmeside. Reservationen kan forlænges i 4 uger ad gangen, såfremt der ikke er nogen i kø til at overtage reservationen. Reservationer kan maks. forlænges 4 gange under forudsætning af, at der ved reservationens forlængelse ikke er andre interesserede købere på venteliste. Forlængelse af en reservation udløber automatisk efter 4 uger. Hvis du ønsker en reservation forlænget, skal du meddele dette til Opkøb og Grundsalg via telefon: 89404400 eller pr. e-mail: grundsalg@mtm.aarhus.dk.
Hvis andre interesserede købere i en reservationsperiode ønsker at købe grunden til den fastsatte mindstepris, får du 2 hverdage til at beslutte, om du ønsker at købe grunden. Hvis andre interesserede købere skriftligt tilkendegiver at ville byde mere end mindsteprisen, og du fastholder dit ønske om køb, får du og alle andre interesserede købere 2 hverdage til at afgive et lukket bud, hvorefter der sælges til højestbydende. Buddene skal mindst svare til den fastsatte mindstepris.
Såfremt det viser sig, at der trods tilkendegivelser om flere bud over mindsteprisen, kun modtages et bud fra dig som har reserveret grunden, sælges grunden til dig til den tidligere fastsatte mindstepris, selvom du i budrunden har afgivet eventuelle højere bud. Hvis der i reservationsperioden kommer bud fra anden side på den reserverede grund, meddeles du dette pr. e-mail til den e-mailadresse, som du har oplyst Opkøb og Grundsalg.
Opkøb og Grundsalg påtager sig ikke ansvaret for, om e-mail med meddelelse om, at der er kommet andet bud, bliver leveret i din indbakke. Det er derfor en god idé at holde øje med dit spamfilter/uønsket post. Reagerer du ikke på den fremsendte e-mail indenfor fristen på 2 hverdage, forbeholder Opkøb og Grundsalg sig retten til at sælge til anden side.
Hvis du stadig ønsker at købe grunden, skal du sende en accept af tilbuddet til Opkøb og Grundsalg.
Herefter sender Opkøb og Grundsalg en accept til dig som køber. Opkøb og Grundsalg sørger desuden for, at grunden står som ”Solgt ” på Opkøb og Grundsalgs hjemmeside.
Opkøb og Grundsalg sender i løbet af et par uger en købsaftale til dig som køber til underskrift samt information om udarbejdelse af skøde, underskrift, betaling m.v. Du skal skal senest 14 dage før overtagelsesdagen returnere købsaftalen i underskrevet stand.
Du får som køber desuden tilsendt en faktura for købesum og omkostninger som e-post. Sidste rettidige betalingsdag er lig med overtagelsesdagen.
Efter overtagelsesdag og betaling sørger Opkøb og Grundsalg for udarbejdelse af digitalt skøde og informerer køber om underskriftsprocedure.
Det er dit ansvar som køber at få skødet underskrevet.
Opkøb og Grundsalg sørger for tinglysning af digitalt skøde og afslutter handlen overfor køber.
Du skal være opmærksom på, at prisen ikke indeholder tilslutningsbidrag til kloak, el, vand eller fjernvarme.
Det anbefales, at du før et eventuelt grundkøb læser lokalplanen og alle bilag grundigt igennem. Disse er alle tilgængelige på Opkøb og Grundsalgs hjemmeside under de forskellige udstykninger.
-
- En salgsmappe med relevante oplysninger om parcellen (måleblad, resultat af boreprøver m.m.)
-
Lokalplan
-
Evt. deklarationer for det pågældende område
-
- CPR nummer, samt hvem skødet skal udstedes til.
-
-
Er køber et selskab, bedes man sammen med den underskrevne accept oplyse CVR-nummer og medsende et udskrift fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Udskriften skal være udstedt inden for de seneste 12 måneder.
-